Tuesday, December 16, 2014

Webwinkel in de praktijk: Sew Natural, Alles behalve stoffig!


Nederland telt op dit moment ongeveer 60.000 webwinkels; tegenwoordig wordt bijna alles via het internet verkocht. Sommige webwinkels zijn zeer succesvol en alom bekend. De meesten zijn nog op weg om dit te worden. Wie zijn de mensen achter deze webwinkels, wat zijn hun drijfveren en ambities, hun successen en leerpunten? In dit blog staat elke keer een webwinkelier in de spotlight met als doel zijn of haar ervaringen te delen met collega’s. Deze keer Marieke Kegler van Sew Natural die een hobby liet uitgroeien tot een volwaardig bedrijf.

Dit keer komen privé en zakelijk op een natuurlijke manier bij elkaar. Vanuit mijn werk bij de Kamer van Koophandel ben ik zeer  geïnteresseerd in webwinkels en privé ken ik een vrouw met een zeer interessante webwinkel: Marieke Kegler van Sew Natural. Een afspraak is dus snel gemaakt. Marieke begint al in 2008 met het delen van haar hobby via het internet. Op haar blog ByMiekk schrijft zij over haar avonturen met de naaimachine. Van een “simpele” (voor mij is alles tovenarij) tafeltent en telefoonhoes voor familie en vrienden groeit de hobby uit tot het zelf maken van naaipatronen en cursussen voor startende handwerkers. Dit laatste brengt haar ook in contact met de eigenaresse van Sew Natural, een webshop gespecialiseerd in biologische stoffen. Als deze eind 2013 aangeeft naar een opvolger te zoeken grijpt Marieke haar kans. Sinds oktober 2013 is zij de trotse nieuwe eigenares van Sew Natural. Hiermee gaat zij ook de krijtstreep over van hobbyist naar professional. Voor een deel borduurt ze voort op het opgebouwde bedrijf van haar voorgangster en combineert ze de verkoop van stoffen met haar eigen passie: het maken van naaipatronen. Tegelijkertijd komen er een hoop nieuwe do’s en don’ts bij die Marieke in haar eigen patroon moet weven. Een grote hobbel blijkt de administratie (o.a. belastingen). Deze complexe stof besteedt ze snel uit aan een expert. Hierdoor heeft ze meer tijd over voor de leuke dingen van haar bedrijf. Omdat Marieke thuis werkt en twee kinderen heeft is het soms ook lastig om privé en zakelijk van elkaar te scheiden. Om te voorkomen dat ze hierin een steek laat vallen heeft ze een aparte werkruimte in haar huis gemaakt. Ook overweegt Marieke op de lange termijn een eigen bedrijfslocatie. Tot slot blijft het inschatten hoeveel tijd je nodig hebt voor opdrachten én het onder de aandacht blijven bij je doelgroep ook voortdurende aandachtspunten. Aandacht die Marieke er ook aan geeft. Dat maakt dat via haar website, sociale media en blog haar klantenkring langzaam maar zeker groeit. Ook vanuit het buitenland komen er inmiddels orders. Daarom heeft ze ook een Engelse versie van haar site. Met de steeds grotere ecologische bewustwording in de maatschappij voorziet Marieke een toekomst die haar als gegoten zit.


Marieke heeft twee tips voor andere webwinkeliers die ook werk willen maken van hun webwinkel:
1. Besteed extra zorg aan je verpakking, maak er een cadeau van!
2. Doe iets wat je leuk vindt, onderneem vanuit je passie.









1 comment:

  1. Leuke en leerzame blog, ecologische bewustwording is de toekomst!

    ReplyDelete